Maerten urban sketchers

13.30 — 16.00
Gratis

Maerten van Heemskerck urban sketchers

In het voetspoor van kunstschilder Maerten van Heemskerck (Heemskerk 1498 – Haarlem 1574) krijg jij de gelegenheid je aan te sluiten bij de groep Maerten Urban Sketchers. Een groep liefhebbers van tekenen die met een groep, op locatie je observaties en tekenvaardigheden verbeteren.

Wil je meedoen?

Kom dan zaterdag 28 september om 13.30 uur naar de Dorpskerk in Heemskerk. Rondom de kerk gaan we tekenen. Neem je zelf je materiaal mee? Denk aan een schetsboekje en tekenmaterialen. Je tekent tot ongeveer 16.00 uur.

Maerten urban sketchers groep

De Maerten urban sketchers groep is opgericht om een ode brengen aan de wereldberoemde Maerten van Heemskerck (1498 – 1574).

Geboren in Heemskerk, opgeleid als schilder in Haarlem bij o.a. Jan van Scorel en beroemd geworden door zijn reis naar Rome waar hij veel heeft getekend en ons een schat aan mooie prenten, schilderijen en gravures heeft nagelaten.

Maerten tekende op locatie, en was toen al een urban sketcher. Urban staat voor stedelijk schetsen: dat kan bijv. een landschap of een groep mensen op een plein zijn. Alles kun je tekenen! Urban sketchen is een mooie manier om je teken- en observatievaardigheden te verbeteren.

De wereld van Maerten

Deze activiteit wordt georganiseerd in het kader van de unieke en eerste overzichtstentoonstelling ooit van de befaamde Heemskerks kunstschilder Maerten van Heemskerck (Heemskerk 1498 – Haarlem 1574). De overzichtstentoonstelling is van zaterdag 28 september 2024 t/m zondag 19 januari 2025 te zien in het Frans Hals Museum (Haarlem), Teylers Museum (Haarlem) en Stedelijk Museum Alkmaar. Elk museum toont, 450 jaar na zijn dood, een periode uit de fascinerende loopbaan van deze invloedrijke en succesvolle kunstenaar. Bezoek de musea en ontdek zijn expressieve, theatrale en vernieuwende werk van deze 16e-eeuwse meester van de noordelijke Nederlanden.

Dorpskerk Heemskerk
Kerkplein 1
Heemskerk
Zaterdag 28 september 2024
Tijden
13.30 – 16.00 uur
Deelname
Gratis
Iedereen die van tekenen houdt kan zich aanmelden via de Facebookpagina van Maerten urban sketchers groep. De Facebookpagina is besloten. Dat betekent dat je na aanmelding een goedkeuring krijgt en je werk kunt delen met anderen. Zo kan je van elkaar leren en tips en trics delen.